I DALjE SE NE ZNA POD KOJIM USLOVIMA FIJAT NASTAVLjA POSLOVANjE U SRBIJI

Društvo Grad

Proizvodne i montažne trake u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija tek što su juče, nakon dvonedeljne pauze, uzrokovane usklađivanjem obima proizvodnje sa zahtevima tržišta, te generalnim sređevinjem pogona zarad godišnjeg ocenjivanja rada fabrike, pokrenute, sutra će ponovo biti zaustavljene. Ovoga puta na dva dana, i to zbog nedostatka delova za prvu ugradnju u automobile koji nisu mogli blagovr emeno da stignu iz Italije, usled nevremena koje je zahtavilo tu zemlju. Juče i prekjuče iz fbričkih pogona izašlo je po uobičajenih 410 gotovih automobila dnevno.
Prema (ne)zvaničnim najavama iz FCA Srbija, u toj fabrici se, kao što je Glas Šumadije već pisao, tokom novembra očekuju još tri proizvodna zastoja ( jednodnevni i dvodnevni i jedan celonedeljni, krajem meseca), a ovogodišnja proizvodnja svih verzija modela „Fijat 500L“ biće okončana 19. decembra, možda i ranije. Do sada je u kragujevačkoj fabrici, prema nešto slobodnojoj proceni, proizvedeno oko 50.000 automobila. Procenjuje seda će ove godine iz pogona kragujevačke fabrike ukupno da izađe oko 60.000 gotovih vozila, što je najmanja godišnja produkcija od početka serijske proizvodnje modela „500“, u julu 2012. godine.
Plan FCA Srbija za narednu godinu nije poznat i gotovo je izvesno da zaposleni i javnost, u skladu sa već ustanjenom praksom menadžmenta kompanije na tom planu, sa njime neće biti upoznati. Poznavaoci situacije u kragujevačkoj fabrici, međutim, osnovano pretpostavljaju da dogodine iz fabričkih pogona, s obzirom na konstantan pad proizvodnje i plasmana, ne može da izađe više 50.000 gotovih automobila., što je tek četvrtina proizvodnih mogućnosti kompanije FCA Srbija. S druge strane, sada je već izvesno da u 2019. proizvodnja novog modela u Kragujevcu, nasuprot skorašnjim najavama pojedinih domaćih medija, neće da počne. Kad će – ne zna se.
Ne zna se, istovremeno ni pod kojim uslovima Fijat nastavlja da posluje u Srbiji, nakon što je krajem septembra istekao desetogodišnji ugovor države Srbije i te kompanije o formiranju zajedničke fabrike, a kojim je, podsetimo, italijanski partner u tom jednodecenijskom periodu bio oslobođen plaćanja svih poreza, doprinosa i taksi kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou. Fijatova fabrika u Kragujevvcu, redovno je uz te povlastice, od države dobijala i subvencije koje su pretprošle godine bile veće od tri milijarde dinara, dok je lane taj iznos bio prepolovljen.
Glas Šumadije je već otvarao ovo pitanje, a iz Vlade Srbije nedavno je, posredstvom pojedinih provladinih medija, poručeno da država i Fijat, prema ugovoru iz 2008., imaju međusobnu obavezu otkupa udela ukoliko jedna od ugovornih strana odluči da proda svoj kapital u zajedničkoj kompaniji, koja važi još pola decenije, preciznije do 2023. godine, To znači da je država Srbija, ukoliko Fijat naumi da se povuče iz zajednoičke kompanije, obavezna da otkupi 67 odsto kapitala te kompanije – i obrnuto.
Da li to, onda, znači i da sve ostale ugovorne obaveze jedne i druge strane, među kojima su i povlastice koje Fijat dobija od države Srbije važe još pet godina, pouzdano se ne zna, ali je najverovatnije da stvari upravo tako stoje.. Tim pre što Fijat ne pokazuje nimalo nervoze zbog sve izraženijeg pada proizvodnje i plasmana „Fijata 500L“ na inostranim tržištima. Naprotiv, više su, zbog toga, zabrinuti radnici u FCA Srbija koji strahuju za svoja radna mesta, nego menadžmenti Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) i kragujevačke fabrike.

Piše: Zoran Radovanović

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.