Italijansko-američka grupacija Fijat Krajsler automobili (FCA) predložila je, preneli su danas inostrani i domaći mediji, spajanje sa francuskim Renoom, čime bi bio formiran treći po veličini i obimu produkcije proizvodjač automobila na svetu (sa godišnjom proizvodnjiom i plasmanom od oko 8,7 miliona vozila), odmah iza Folksvagema i japanske Tojote.
Prema predlogu Fijat-Kerajslera nova grupa bi bila 50 odsto u rukama akcionara italijansko-američke firme a 50 odsto u rukama Renoa. Nova grupa bi se kotirala na berzama u Parizu, Njujorku i Milanu, navela je kompanija Fijat-Krajsler u svom predlogu. Upravni odbor Renoa, prema medijskim navodima, već danas je razmatrao predlog Fijat – Krajslera, a konačna odluka o toj inicijativi biće doneta narednih dana ili nedelja. U Fijat –Ktrajsleru ističu da bi postupak integracije dve grupacije, ukoliko odgovor Renoa bude pozitivan, potrajao više od godinu dana.
Inicijativa Fijat – Krajsler grupacije o potencijalnoj integraciji sa Renoom najpre pokazuje da aktuelni menadžment italijansko-američke korporacije nije odustao od ambicija i planova prethodnog poslovodstva, na čelu sa lane preminulim Serdjom Markioneom, koji je od dolaska na čelo Fijata, sredinom prethodne decenije, insistiraso na povećanju i ukupnjavanju proizvodnje italijanske kompanije, povezivanjem, ili preuzimanjem drugih fabrika automobila u Evropi i svetu. Zahvaljujući toj i takvoj Markioneovoj ambiciji i viziji, Fijat se, u jesen 20o8., vratio u Kragujevac i preuzeo nekadašanju Zastavinu fabriku automobuila, čime je uveliko posrnulu domaću auto-industriju spasio od izgledne propasti, a Fijatu obezbedio nove proizvodne pogone. Godinu dana docnije, Fijat je, na inicijativu Markionea, počeo preuzimanje Krajslera, a konačnu kontrlu nad trećim po velični i značaju proizvodjaču automobila u Americi, italijanska kompanija uspostavila je sredinom 2011. godine
Markione je, nadalje, 2009., najavio i Fijatovo preuzimanje OPELA i još dva brenda Dženeral Motorsa, ali taj projekat, iz javnosti nedovoljno poznatih razloga, ipak nije uspeo. Kao što nisu ostvarene ni Markioneove želje da se Fijat Krajsler grupacija poveže sa Hjundaijem, te Pežoom, pričalo se i o inicijativi o mogućoj integraciji Fijat Krajslera sa Folksvagenom. Ambicija top menadžmenta Fijata, docnije Fijat Krajsler grupacije je konstantna od sredine prošle decenije, i svodi se na to da Fijat povezivanjem sa drugim kompanijama formira gupaciju koja bi bila u samom vrhu svetskih proizvodjača automobila. Potencijalna integracija sa Renoom, koju su, u načelu, pozdravile i italijanskne i francuske vlasti, to bi mu i omogućila. Zajednička mega kompanija Fijat – Krajslera i Renoa bila bi, uz Folksvagen i Tojotu, medju tri najveća proizvodjača automobila na svetu.
Integracija Fijat –Krajslera sa Renoom mnogo bi, bez svake sumnje, bi značila i Fijatovoj fabrici automobila u Kragujevcu, u kojoj je upošljena tek petina ili šestina instaliranih kapaciteta, i kojoj najozbiljnije preti da ovogodišnja proizvodnja, zbog sve manje potražnje za modelom “500L” na evropskim i svetskim tržištima, bude uskoro okončana, a oko dve hiljada radnika bude upućeno na višemesečno plaćeno odustvo. Spajanje sa Renoom,čija je proizvodni program uveliko kompatibilan sa Fijatovim, kragujevačka fabrika bi, najverovatnije, brže dobila još jedan model, čime bi uposlila kapacitete i obezbedila kontinuirani rad zaposlenih.
Valja ovom prilikom napomenuti i da je Reno u više navrata bio zainteresovan za saradnjuj, pa i preuzimanje kragujevačke Zastave. i upućenoj javnosti gotovo da je nepoznato da su Reno i Zastava još sredinom 60-tih prošloga veka najozbiljnije pregovarali o uspostavljanju strateškog partnerstva dveju fabrika. Konkretizaciju tih pregovora sprečilo je tadašnje socijalističko zakonodavstvo koje nije omogućavalo inostrano preuizimanje domaćih državnih (društvenih) fabrika.
Reno je u Kragujevac ponovo došao u prvoj polovini 90-tih i sa Zastavom potpisao pismo o nameraama koje, opet, nikada nije realizovano, ali ne zbog ideoloških razloga, već zbog sankcija medjunaodne zajednice prema režimu Slobodana Miloševića i njegovoj SR Jugoslaviji, koje su, kako se ispostavilo, potrajale mnogo duže nego što se to očekivalo i u zemlji i u svetu.
Ukoliko se inicijativa Fijat – Krajslera o povezivanju sa Renoom završi spajanjem dveju grupacija, nije nemoguće da u Kragujevacu, u dogledno vreme, ipak da počne proizvodnja nekog od modela francuske kompanije. Šumadijski trudbenici ne bi imali ništa protiv. Naprotiv….
Piše: Zoran Radovanović