GUBITAK POZICIJE NAJVEĆEG IZVOZNIKA MOGUĆ VEĆ DO KRAJA GODINE

Društvo Ekonomija Grad

Kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA Srbija), u prethodnih devet meseci, prema najnovijim podacima Ministarstva finansija,   izvezla je na evropska i severnoamerička tržišta sve verzije modela “Fijat 500L” u vrednosti od 599,6 miliona evra, čime je i dalje najveći domaći izvoznik, ali ne ubedljivo najveći kako je to bilo do pre samo nepunih godinu dana.

       Naprotiv., na drugom mestu 15 najvećih srpskih izvoznika je kineska HBIS Grupa, vlasnik smederevske Železare, koja je, od početka godine do kraja septembra, zabeležila izvoz vredan 581,4 miliona evra, što je čak za 36,5 odsto više od ostvarenog u istom prošlogodišnjem periodu. Za razliku od Železare, prodizvodnja i plasman kragujevačkog Fijata i dalje padaju, te je neizvesno da li će FCA Srbija uspeti da poziciju najvećeg srpskog izvoznika zadrži i do kraja godine.

     Tim pre što su proizvodne i montažne trake u Fijatu,  ovoga puta zbog godišnjeg ocenjivanja rada fabrike, ponovo zaustavljene 22. oktobra, i mirovaće do 5.novembra, nakon čega će do 19. decembra, kad se završava ovogodišnja proizvodnja automobila, biti još svega 20-tak radnih dana. Prema nešto slobodnijoj proceni, u kragujevačkoj fabr ici će ove godine da bude proizvedeno  oko 60.000 vozila svih verzija “500L, odnosno ubedljivo najmanje od sredine 2012., kad je taj model počeo da izlazi iz pogona.

     Otuda je već sasvim izvesno i da će ukupan izvoz kragujevača fabrike automobila ove godine, biti značajnije manii od prošlogodišnjeg, koji je “težio oko 850 miliona evra, i koji je, po prvi put od 2013., bio ispod milijardu evra na godišnjem nivou.…Plasman kompanije FCA Srbija, pre svega na američko tržište,  očito nije mogao da “pogura” ni redizajnirani “Fijat 500L”, čija je proizvodnja u kragujevačkoj fabrici, podsetimo, zvanično startovala pre 15-tak meseci.

      Kompanija FCA Srbija je najbolji izvozni rezultat, ne računajući 2012., pošto su proizvodnja i plasman “Fijata 500L” startovali početkom jula te godine, imala naredne 2013., kad je na inostranim tržištima ostvarila devizni prihod od 1,53 milijarde evra.  Sledeće 2014., kragujevačka fabrika je imala izvoz od 1,36 milijarde evra, u 2015. je ukupan plasman svih verzija “velikog fiće” na inostranim tržištima “težio” 1,18 milijardi evra, a 2016. je od plasmana “Fijata 500L” u Evropi i Americi prohodovala 1,07 milijardi, što je za 9,3 odsto, odnosno za nekih 90 miliona evra manje no u prethodnoj godini. Lane je, ponovimo, izvoz FCA Srbija vredeo tek 850 miliona evra, dok će ove godine biti još manji, i to,  najverovatnije, za svih 150 miliona evra.

     Iz Torina, prema dostupnim informacijama, nema najava da bi u Kragujevac u dogledno vreme mogao da stigne još jedan model, te je sasvim izvesno da će  u FCA Srbija i dalje ekskluzivno da se proizvodi “Fijat 500L”. Špekuliše se i da Fijat nema razloga da žuri sa novim modelom u Srbiji pošto će, kako se osnovano pretpostavlja, (pošto zvaničnih informacijama o tome nema), i u narednih pet godina –  koliko traje ugovorna klauzula o obaveznom preuzimanju udela jedne od ugovornih strana, ukoliko neka (država ili Fijat) odluči da ga proda- da uživa dosadašhje povlastice, te da će i nadalje da bude oslobodjen plaćanja svih poreza, doprinosa i taksi kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou.

     U takvimo okolnostima, poslovanje Fijatove fabrike u Kragujevcu može da bude rentabilno, kako se procenjuje, i sa godišnjom proizvodnjom od 30.000 automobila.

Piše: Zoran Radovanović

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.