petak, novembar 22, 2024
Naslovna>Grad>GEOGRAFSKO POREKLO – ULAZNICA U SVET

GEOGRAFSKO POREKLO – ULAZNICA U SVET

Grad

Regionalno udruženje „Šumadijska rakija” organizuje prvo ocenjivanje kvaliteta voćnih rakija kao korak ka povezivanju svih većih proizvođača čiji je krajnji cilj brendiranje i zaštita geografskog porekla nadaleko čuvenog pića iz Šumadije

 

„Šumadijska rakija” je regionalna asocijacija proizvođača rakije osnovana avgusta prošle godine sa ciljem da unapredi proizvodnju kvalitetnih prirodnih voćnih rakija iz voćnih zasada  sa teritorije Šumadije. U samom početku dobila je podršku Regionalne agencije za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja jer se u proizvodnji nadaleko čuvene „šumadijske kapljice” prepoznaje ozbiljan privredni potencijal koji treba podržati usvajanjem znanja iz bredniranja, nastupa na tržištu, marketinga.

Tako je krenula prva ovogodišnja velika akcija organizovanja ocenjivanja kvaliteta voćnih rakija na ovom području. Ocenjivanje i dodela nagrada se organizuju u okviru projekta „Šumadijska šljiva” koji finansira Vlada Švajcarske. Svi zainteresovani registrovani proizvođači pozvani su da učestvuju na ocenjivanju i da se prijave za ovu manifestaciju koja će se održati od 2. septembra na „Šumadija sajmu”. Nagrade najbolje ocenjenim proizvođačima biće dodeljene 8. septembra sa sajmu, a u komisiji će biti eminentni domaći stručnjaci iz ove oblasti.

Posebna klima

U izveštaju šta je do sada postignuto u okviru projekta „Šumadijska šljiva” Regionalna agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja ističe da je poseban akcenat stavljen na zaštitu geografskog porekla rakije šljivovice, tehničku podršku proizvođačima u oblasti tehnologije proizvodnje, razvoja tržišta i kapaciteta za razvoj turističke ponude.

Šumadijski dućan u Beogradu

Time bi, uz podršku Vlade Švajcarske, bio ispravljen veliki propust da najčuvenije među srpskim rakijama, one iz Šumadije, nisu do sada dobile oznaku porekla, da se zna odakle dolaze.

Vidosav Todosijević, tehnolog u destileriji rakije „Čolić” iz Kutlova, koja proizvodi voćne rakije sa robnom markom „Dostojna”, objašnjava zašto su srpske rakije posebne i kako se one iz ove regije izdvajaju od ostalih.

–              Srbija ima posebne, od boga date uslove da ima kvalitetno voće i zato su njene rakije najbolje na svetu. Nemci i Englezi nemaju takvo voće. Mi smo ovog leta imali dobrim delom englesku klimu i kvalitet voća je neuporedivo lošiji od proseka za naše uslove, kaže Todosijević.

Miloš Čolić

Tajna našeg kvaliteta voća je u broju sunčanih dana da plodovi dobiju aromatski kvalitet, a potom se pravilnim tehnološkim postupkom u destileriji taj kvalitet prebacuje u rakiju, objašnjava tehnolog. Važno je da se kontroliše kvalitet voća, a potom da se pažljivo prati i vodi vreme vrenja i destilacije u kojoj ima tri faze, među kojima su najvažnije prvenac i „srce rakije”. Posle toga sledi sazrevanje destilata u podrumu.

–              Svaki korak je bitan, a Srbija je prvak sveta u voćnim rakijama bez konkurencije, i mogu joj parirati samo pojedini krajevi Bosne i Hercegovine. Šumadija se izdvaja zato što ima najdužu tradiciju u proizvodnji, pogotovu šljivovice. Tajna je u osunčanosti voća,odnosno najboljem odnosu između dnevne i noćne temperature. U toku sazrevanja dani budu topli, a noću zbog malo više nadmorske visine temperatura dosta pada. To je važno zbog postizanja idealnog odnosa između šećera i kiselosti plodova, objašnjava tehnolog Todosijević.

Zaštita porekla

Stručnjak za kvalitet rakija u destileriji „Čolić” kaže da je potreba da se zaštiti geografsko poreklo rakije iz Šumadije sasvim opravdana i to pre svega zbog stranog tržišta. Stranci vole da znaju šta piju i odakle tačno piće dolazi. Što se tiče domaćih kupaca zaštita porekla ima značaja da svaka regija bude prepoznatljiva.

Sam postupak zaštite geografskog porekla nije nepoznanica i to je procedura koja se odvija po našem zakonodavstvu. Osnovno je da pod kontrolom bude voće, odnosno da se zaštite voćnjaci iz kojih se koriste plodovi za rakiju. Voćnjaci dobijaju sertifikat, a stanje se prati, čak i putem satelita.

Rakije Zavet

Tako se sprečava da neko deklariše rakiju kao šumadijsku, a kupio je šljivu, na primer, u Mačvi. Goran Mijailović iz Čumića, proizvođač rakije „Zavet”, kaže da je brendiranje i zaštita geografskog porekla bila jedna od glavnih ciljeva osnivanja Udruženja „Šumadijske rakija”, čiji je predsednik i koje sada okuplja 14 proizvođača.

–              Oznaka geografskog porekla čuva prepoznatljivost nekog proizvoda i sve je veća potrošnja takvih brendova pića. LJudi sve više žele da probaju lokalni proizvod koji ga odvaja od drugih. To znači da se prepoznaje i čuva receptura, kako se neki proizvod pravi. Usvajanjem iste recepture dobija se ujednačen kvalitet, aroma i ukus. To su sve detalji o kojima treba voditi računa kod zaštite porekla, kaže Mijailović.

On ima registrovanu destileriju od 1990. godine i nastavljač je porodične tradicije, jer njegova porodica je po dokumentima plaćala porez na kazan još 1831. godine.

Mijailović za sada ne izvozi svoju robnu marku rakije, ali planira da krene jer ima interesovanja iz Kine i Australije, a veruje da će oznaka porekla pomoći u boljem plasmanu preko granice.

Poznati voditeljski par – Nenad Kulačin i Marko Vidojković na promociji Podruma Dramić

I Jovanka Marović, poznata kragujevačka novinarka, već četiri godine proizvodi rakiju šljivovicu pod markom „Dramićka ljuta” od sopstvenog zasada  šljive na tri hektara u Cvetojevcu, a planira da proširi zasad na još dva hektara. Kod nje je ova proizvodnja takođe krenula kao nastavak porodične tradicije, jer su njeni preci, koji su nosili prezime Dramići, pekli rakiju još pre sto godina i zvali su ih rakidžije. Bili su uspešni i od prodaje ovog pića stekli zavidno bogatstvo.

–              Kod nas još nije bilo zaštite porekla rakije iz Šumadije jer je poznato da je srpska rakija najbolja, a posebno se misli na Šumadiju kad se kaže dobra rakija. Verovatno se mislilo da kad je nešto opšte poznato, to ne treba dodatno isticati. Ali, ovakva zaštita je sigurno dobar potez i mislim da će doprineti povećanoj prodaji, smatra Marovićka.

Ona ističe da Udruženje „Šumadijska rakija” već ima jedno zajedničko prodajno mesto u Beogradu pod imenom „Šumadijski dućan” i da je tražnja dobra, a uz veći marketing bi bila i bolja.

 

NOVA PONUDA ZA TURISTE

Uz vinsku i rakijska tura

 

Pored brendiranja i zaštite geografskog porekla projekat „Šumadijska šljiva” koji podržava Vlada Švajcarske ima još nekoliko aktivnosti. Među njima je i plan da se uspostavi Prognozno izveštajni sistem na teritoriji Šumadijskog okruga kroz nabavku 15 agrometeoroloških stanica, koje bi bile umrežene sa postojećim sistemom na nacionalnom noivou.

U toku je i razvoj turističke ponude pod nazivom „Šumadijska rakijska tura” kroz koji će se opremiti degustacione sale i ostale prostorije i objekti karakteristični za pojedine destilerije, kako bi se omogućio prijem turista. „Šumadijska rakijska tura” će biti uključena u turističku ponudu, a aktivnost će biti usklađena sa razvojem vinske ture.

Piše: Miloš Pantić, Kragujevačke (kragujevačke.rs)

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.