FIJAT KRAJSLER: NAJIZVESNIJI NOVI RESTILING, ODNOSNO HIBRIDNA VERZIJA MODELA “500L”?

Društvo Ekonomija

Specijalizovani italijanski portal piše, a pojedini domaći mediji prenose da će novi model „Fiat 500 Giardiniera“ iz Fijat Krajslerove, sada već i Pežoove,  fabrike u Kragujevcu početi  da se prodaje 2022. godine ili najkasnije 2023., a debitovaće na Salonu automobila u Ženevi 2021.godine.

 Prema medijskim navodima, Pjetro Gorlije, izvršni direktor Fijat Krajslera automobila (FCA)  za EMEA grupu, koja pokriva Evropu, Mediteran, Bliski istok i Afriku,  trebalo bi da obelodani plan rada za evropske fabrike ovog automobilskog giganta, u okviru kojeg bi bio saopšten i investicioni plan FCA grupacije za Srbiju, sa informacijom o novom modelu ili modelima koji bi se izradjivali u Kragujevcu, a koja se (informacija), čeka već duže od godinu dana, preciznije još od kraja 2018. godine.

Italijanski i domaći mediji nadalje navode da je „Fiat Giardiniera“, zamena za “velikog šumadijskog fiću” (model 500L, koji bi  trebalo bi da bude dug između 4,2 i 4,3 metra i da ima petora vrata. Radi se, praktično, o porodičnom automobili, koji  pokrio dva automobilska segmenta, B segment, u kojem je „Fijat“ nekad bio veoma zapažen, a danas praktično nema takav model posle prestanka proizvodnje „grande punta“ i još ranije jednog od najpopularnijih modela, „fijata punto“, koji se takođe proizvodio u Kragujevcu. Međutim, svojom dužinom, a kako je predviđeno da jedan od aduta „Giardiniere“ bude i prostrana kabina, „Fiat“ bi tim modelom faktički pokrio i C, takozvani „golf“ segment u koji spadaju automobili srednje veliine…. Prema zasad dostupnim informacijama, „Fiat Giardiniera“ bio bi produžena verzija „fiata 500“, sa mestima za pet putnika i nešto većim prtljažnikom.

  • Budući da se očekuje velika tražnja za ovakvim modelom, time bi i kapaciteti kragujevačke fabrike bili značajno popunjeni. Naime, kapacitet „Fiatove“ fabrike u Šumadiji projektovan je na čak 200.000 vozila godišnje. Italijanski mediji objavili su da je „Fiat“ u 2018. prodao više od 61.000 komada modela 500L, koji se proizvodi u Kragujevcu, pozivajući se na specijalizovane sajtove koji prate auto-industriju, ali zvanične potvrde za to nema. Kragujevačka fabrika trenutno radi tako da ne proizvodi vozila za lager, već samo koliko ima potražnje, pa je u proteklih godinu dana bilo nekoliko prekida proizvodnje. Poslednji je bio početkom decembra zbog zimskog odmora i plaćenog odsustva, a proizvodnja je nastavljena 15. januara.pišu italijanski i domaći mediji.

U kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija  danas niko nije želeo da oficijelno komenetariše  ovu najavu. Tim pre što nikakvih zvaničnih najava o novom modelu ili modelima koji bi se u dogledno vreme proizvodili u Kragujevcu – nema. Radi se, u stvari, o proletošnjoj recikliranoj i nešto proširenijoj informaciji,prema kojoj će u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu u dogledno vreme da startuje proizvodnja novog modela – “Fijat Gardiniera”. Oni koji su i proletos, a i sada objavili i preneli tu informaciju pozivali su su i pozivaju se na viskopozicionirane Fijatove direktore, ali bez citiranja njihovih izjava, te rečene najave i sada,kao i poletos, više deluju i zvuče kao  špekulacije, tipa “šta je babi milo…”.

Da se upravo radi o neproverenim informacijama, listu DANAS i Glasu Šumadije  nezvanično nezvanično je potvrdio i jedan od visokorangiranih funkcionera u jednoj od ključnih dobavljačkih fabika Fijat Krajsler  grupacije  koji će, kako nam je obećao, podrobnije informacije o budućim planovima fabrike u Kragujevcu, koji se, prema njegovim rečima, najpre odnose na novi restiling modela “500L”, predočiti tokom tekuće sedmice.

Da se, kad su najnovinje informacije o novom modelu ili modelima u Kragujevcu radi o špekulacima i “dorađenim” starim informacijama, u   kraćim razgovorima potvrdili su nam i predstavnici zaposlenih u kragujevačkom Fijat Krajsleru, koji kažu  da iz centrale grupacije “jošuvek nema nikakvih najava  o proizvodnji novog modela”, a kamoli o tome da se već zna koji će automobili eventualno da zamene aktuelni “500L”, ili da se, pak, neko vreme proizvode paralelno sa njime.

  • Sve ovo što je u poslednja dva – tri dana objavljeno o novom modelu,ili modelima u našoj fabrici, već je pisano pre nekoliko meseci. Mi nemamo ama baš nikakve najave da će tako zaista i da bude, mada smo sigurni da će naša fabrika u dogledno vreme da dobije novi model. Fabrika u Kragujevcu  i dalje je najmodernija u Evropi,ima najjeftiniju radnu snagu, jeftine energente i snažnu finansijsku podršku države, i mi i ne sumnjamo da će  Fijat Krajsler, sada još pojačan sa Pežoom, Sitroenom, Opelom i još nekim kompanija, da iskoristi te benefite, ali treba sačekakati zvaničnu informaciju o tome,kaže  predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkom Fijat Krajsleru Zoran Marković.

 I poverenik fabričkog ogranka UGS “Nezavisnost” u Fijat Krajsleru Zoran Stanić tvrdi da je najnovija informacija o novom modelu u Kragujevcu praktično ponovljena vest od pre nekoliko meseci, ali da sada, ipak,  ima nezvaničnih  nagoveštaja da bi fabrika u Kragujevcu u dogledno vreme zaista mogla da dobije još jedan ili dva modela. Stanić tvrdi da fabrika u Kragujevcu, bez obzira na niske troškove proizvodnje i benefite države, neće moći još dugo da tavori sa proizvodnjoim od nekoliko desetina hiljada automobila godišnje. Lane je u Kragujevcu, prema njegovim  rečima, proizvedeno tek 35.000, dok bi ove godine iz pogona maksimalno trebalo da izadje i znatno manje, odnosno –  “svih” 25.000 vozila.

List DANAS i Glas Šumadije su, podsetimo,u više navrata do sada pisali da je Fijat Krajeler za svoju fabriku u Kragujevcu u 2020., najavio polugodišnji plan, u okviru kojeg će, od januara do kraja juna, biti 60-tak radnih dana, to jest po desetak u svakom mesecu. Nakon toga bi trebalo da usledi svojevrsna  rekosntrukcija, odnosno priprema pogona i proizvodno- montažnih traka za proizvodnnu novog modela ili novih modela,koji bi iz fabrike počeli da izlaze tokom 2021.godine.

 Sagovornici DANAS-a u sindikatima ovim povodom kažu da mogu da postoje dva razloga, zbog kojih je Fijat Krajsler najavio tek polugodišnji plan za ovu godinu,. Prvi je vezan za očekivanje da će ovogodišnja proizvodnja da bude okončana krajem juna, kako bi u drugoj polovini  godina zaista starovale pripreme fabrike za nove modele. Drugi razlog bi,možda,navode u sindikatima,mogao da se odnosi na započeto spajanje Fijat Krajslera i grupacije Pežo PSA, te usaglašavanje tehničko – tehnološko – proizvodno-poslovnih planova u okviru nove grupacije.  Šta je od ovo dvoje po sredi, videće se relativno uskoro.

 Ono što je, međutim, u informaciji  o novom modelu (Fijat 500 Gardiniera) u Kragujevcu, upućenijima u ovu problematiku pomalo nelogično, jeste  najava da bi taj automobili na najvećoj i najprestižnijoj automobilskoj smotri na svetu – Salonu u Ženevi, trebalo da bude opredstavljen 2021.(tradicionalno u martu), a da bi njegova serijska proizvodnja u Kragujevcu mogla da počne godinu ili čak dve godine docnije. Aktuelni kragujevački model “500L” u Ženevi je, podsetimo, predstavljen u martu 2012., a njegova serijska proizvodnja startovala je već tri meseca docnije, preciznije početkom jula te iste godine.

Šta bi, u slučaju da proizvodnja “Gardiniere” počne 2023., na primer,  fabrika u Kragujevcu radila čitave dve godine (2021.i 2022.), tim pre što je tržišni vek “velikog fiće” (Fijata 500L”), sudeći prema sve manjoj proizvodnji, zaista pri kraju. Mediji, doduše, navode da bi u Kragujevcu već krajem ove godine mogla da startuje proizvodnja novog modela, ali ne “Gardiniere”, već terenca “B” segmenta (ili klase), koji bi bio uvećana “Panda kros”, i koji bi se se proizvodio u obimu od 50.000 automobila godišnje,čime bi bio  premošćen “prazan hod” do početka proizvodnje “Gardiniere”.

U tom konteksu pominje se, ponovimo,  i novi restiling aktuelnog modela “500L”, odnosno proizvodnja njegove hibridne verzije , čime bi se produžio tržišni vek tog automobila, što je, kako navode naši izvori  iz kooperantske mreže  Fijat Krajsler  grupacije, za sada najizglednija opocija, kad je proizvodnja novog modela u Kragujevcu u pitanju.                                            

Piše: Zoran Radovanović
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.