Krizni štab kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija upravo je, zbog epidemije COVID 19, po drugi put u minulih desetak produžio plaćeno odustvo zaposlenima. Ovoga puta do 20. aprila, računajući i uskršnje praznike. Nakon toga, zaposleni u kragujevačkom Fijat Krajsleru će, prema nalogu fabričkog menadžmenta, morati da iskoriste preostali deo godišnjeg odmora od po nekoliko dana, te je sasvim izvesno da proizvodne i montažne trake u FCA Srbija do kraja ovog meseca neće da budu pokrenute.
Moguće je da proizvodnja modela “500L” u Kragujevcu ponovo bude pokrenuta 5. maja, ali je, smatraju predstavnici zaposlenih , izvesnije da će to da se desi sredinom narednog meseca, ukoliko okolnosti i razvoj situacije sa epidemijom COVID 19 ne samo u Srbiji, nego i u Italiji to bude omogućio. Podsetimo da je proizvodnja “Fijata 500L”, zbog epidemije COVID 19, najpre bila zaustavljena na dve nedelje, od 16. do 27.marta, posle čega je prinudni odmor zaposlenima po prvi put produžen do 3. aprila.
Predsednik Samostalnog sindikata u FCA Srbija Zoran Marković kaže da kragujevačka fabrika stoji i zbog epidemije COVID 19 u Srbiji, ali i zbog situacije vezane za zarazu virusom korona u Italiji, Španiji i Francuskoj, pošto se šumadijski “veliki fića”, u Evropi, najviše prodaje na tržištima te tri zemale. Istovremeno, u Kragujevac već nedeljama ne stižu delovi za ugradnju u automobile iz Italije i Kine, pa je redovna proizvodnja nemoguća i bez stabilizacije snabdevanja proizvodnih i montažnih traka.
U Kragujevcu, zbog epidemije COVID 19, ne rade ni glavni dobavljači FCA Srbija. Firma Fijat plastik, koja posluje u sastavu FCAS rbija, proizvodnju je obustavila kad i fabrika automobila. Dva pogona američkog ADIENTA, za proizvodnju sedišta, instrument tabli i drugih delova, proizvodni proces su, zbog obaveza prema Mercedesu, zaustavile nešto docnije, ali već duže ne rade. Kragujevačka fabrika italijanskog SIDŽITA, najvećeg Fijatovog dobavaljača delovima od plastike, takodje ne radi iako deo svoje proizvidnje isporučuje i drugim automobilskim kompanijama, medju kojima i čuvenom proizvojaču sportskih i luksusznih automobila – nemačkom Poršeu.
- BIlo je najavljeno di bi Porše mogao da počne sa radom 14. aprila, ali je sve izvesnije da će, zbog COVID 19, proizvodni zastoj i u toj kompaniji da bude produžen. U italiji je, s druge strane, situacija katasrofalna, zaraženi su, na primer , generalni i komercijalni direktor moje kompanije, tako da FIjat sigurno neće da krene do kraja meseca, a kada će, zavisi od razvoja situacije sa epidemijom, kaže za list DANAS i Glas Šumadije direktor kragujevačkog SIDŽITA Davor Veličkovski, koji je i član Upravnog odbora te kompanije, čije je sedište u Torinu.
NOVI MODEL 2021. GODINE?
- Ne verujem da će pandemija COVID 19 da promeni dugoročnije planove Fijat Krajslera, vezana za ulaganjau dalji razvoj kompanije I proizvodnju novih modela. Očekujem, dakle, da kragujevayčka fabika automobila dobije novi model, čija proizvodnja neće početi naredne, već 2021.godine, smatra Veličkovski, napominjući da ipak treba sačekati da se vidi kako će situacija sa pandemijom uzrokovanom virusom korona dalje da se razvija.
Fijat je jedina fabrika u Srbiji gde zaposleni primaju platu za nerad. Bruka i sramota u ovo vreme gde su medicinski radnici, apotekari, prodavci i mnogi drugi u obavezi da rade i izlažu se najvećem riziku po svoje zdravlje. Paralelno sa tim, ovi neradnici dobijaju platu za odmaranje kod kuće. Strašno!!!!!!!!!