Električni automobili, litijumske baterije i zelena tranzicija bez radnih prava i sindikata

Društvo

Potencijalno rudarenje litijuma u Srbiji često se predstavlja kao velika prilika za privredni razvoj zemlje, ali konferencija „Electric vehicle days – EV“, održana u Novom Sadu, ukazala je na činjenicu da je ovo pre svega interes drugih zemalja, a ne domaćih radnika i radnica. Naime, dok se govorilo o mogućnostima za razvoj autoindustrije, prava radnika uopšte nisu bila tema.

Konferencija je okupila predstavnike vodećih svetskih kompanija u industriji električnih automobila i infrastrukture, a otvorio ju je premijer Miloš Vučević, najavivši subvencije za kupovinu električnih vozila i širenje mreže stanica za punjenje. Iako je tema litijuma kao ključnog resursa bila u fokusu, izostala je debata o radnim pravima radnika koji bi bili direktno uključeni u ovaj sektor.

Aleksandar Matković, naučni saradnik Instituta ekonomskih nauka, koji je prisustvovao konferenciji, istakao je za Mašinu da sindikati nisu bili pozvani na ovaj događaj, uprkos tome što bez ljudske radne snage ovaj sektor ne može da funkcioniše. „Radnička prava nisu ni pomenuta, osim u kontekstu kreiranja poslova, dok su uslovi rada potpuno ignorisani,“ rekao je Matković.

Prema istraživanju Centra za politike emancipacije (CPE), stanje radnih prava u automobilskoj industriji Srbije je zabrinjavajuće. U proseku, plate iznose tek nešto više od minimalca, a mnogi radnici su prinuđeni da rade dodatne poslove kako bi sastavili kraj s krajem. Takođe, radnici su često izloženi iscrpljujućim uslovima rada, bez mogućnosti bolovanja i adekvatne zdravstvene zaštite.

Zelena tranzicija, kao ključni termin na konferenciji, ostavlja mnoge neodgovorene pitanja o položaju radnika. Visoke temperature u fabrikama, loša ventilacija i zdravstveni problemi radnika samo su deo izazova sa kojima se susreću. Radna prava, kao i pitanje bezbednosti radnika, očigledno su skrajnuti u trci za ostvarivanje ciljeva zelene tranzicije.

Dok se debata o rudarenju litijuma u Srbiji i njegovom potencijalu za spasavanje evropske autoindustrije nastavlja, pitanje uticaja na radnike i radnice i dalje ostaje na marginama.

Izvor: Masina.rs

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.