Bivši radnici Zastave kamioni u stečaju, koji već godinu dana traže da im se isplate zaostale zarade i povezivanje radnog staža, odnosno uplate doprinosi za penzijsko invalidsko osiguranje za period od 2010. do ovih dana, u ukupnom iznosu od, kako se procenjuje, čak oko500 miliona dinara (370 miliona za PIO i 170 za plate), ponovo su se danas okupili na platou ispred zgrade Gradske uprave, gde su dočekali informaciju da su, ukragujevačkom Privrednom sudu, do sada obradjeni zahtevi većine nekadašnjih “ kamiondžija”, vezanih za namiravanje rečenih potraživanja.
Zahtevi ostalih radnika Kamiona biće obradjeni neposredno do “iza 20. maja”, nakon čega slede, kako je danas najavljeno, svakodnevji protesti “kamiondžija”, tokom kojih će se od Vlade Srbije zahtevati da ispuni svoju obavezu prema radnicima nekadašnje Grupe zastave vozila, prema kojoj je država dužna da apsolutno zbrine sve Zastavine trudbenike koji po bilo kom osnovu napuste fabriku. Vlada Srbije je, naime, krajem 2008, nakon dolaska Fijata u Kragujevac, sa reprezentativnim sindikatima Gr upe Zastave vozila, u okviru koje je poslovala i fabrika kamiona, potpisala protokol kojim se obavezala da če da izmirisva potraživanja Zastavinih radnika sve dok vlasnički status preduzeća u kojima su radili ne bude regulisan.
Predsednik organizacionog odbora protesta bivših radnika Zastave kamioni Milojko Popović danas je za Glas Šumadije rekao da on i njegove nekadašnje kolege nemaju mnogo čemu da se nadaju kad je stečajna masa fabrike kamiona u pitanju. Večina radnika je, prema njegovim rečima, u trećem redu naplate potraživanja od fabrike, što praktično znači da neće da ih naplate – nikada.
- Čekamo da Privredni sud u Kragujevcu obradi sve zahteve nekadašnjih radnika Kamiona, čime će njihova pojedinačna potraživanja od fabtike i države da postanu pravno validna. Nakon toga počinjemo svakodnevne proteste, koji će trajati dok Vlada ne shvati da mora da izmiri obavezu prema Zastavinim radnicima koju je preuzela 2008. godine, kaže Popović.
Član organizacionog odbora protesta nekadašnjih radnika Zastave kamiona Milić Milić iznova upozorava da ima indicija da se stečajna masa Zastave kamiona, u kojoj je stečajni postupak startovao 19. septembra prošle godine, u medjuvremenu dobrano „istopila“, te da je i to razlog zbog kojeg bivš “kamiondžije” ne mogu da računaju da će svoja potraživanja moći da napleta prodajom onoga što je u fabrici ostalo nakon otvaranja stečaja.
On podseća da je organizacioni odbor protesta nekadašnjih „kamiondžija“ krajem prošle godine u više navrata je obaveštavao nadležne u Vladi Srbija, odnosno u ministarstvima privrede i odbrane da se preostala imovina Zastave kamiona, koju je delom preuzelo novoformirano vojno preduzeće Zastava TERVO, uveliko razvlači i otudjuje.
Bivši radnici, prema Milićevim rečima, sumnjaju da je u raspolaganju imovinom Kamiona, pre stečaja te fabrike, te u poslovanju Zastave TERVA, kao i u poslovnim odnosima te dve fabrike, bilo malverzacija i zloupotreba. Zbog toga će, kako su i danas najavili, uskoro nadležnima da podnesu prijave protiv onih koji su bili odgovorni za raspolaganje imovinom u Zastavi kamionima.
Piše: Zoran Radovanović
HILJADAMA SRPSKIH RADNIKA SE DUGUJE ZA ZARADE I PIO
Neisplaćena potraživanja (zarade, ostale prinadležnosti i uplate za PIO) u Srbiji ima, koliko je upućenoj javnosti poznato, na hiljade radnika bivših propalih giganata domaće privrede , odnosno Goše, 14. oktobra, Prve petoletke, Fabrike vagona i mnogih drugih. Prednost Zastavinih radnika, u ovom slučaju je u tome što je Vlada Srbije, Protokolom iz 2008., preuzela obavezu da ih zbrine do konačnog rešenja statusa u fabrika u kojima su radili.