Bivši radnici Zastave kamiona koji već mesecima zahtevaju isplatu zaostalih zarada, te povezivanje radnog staža za period od 2010. do 2016.,kad su i poslednje „kamindžije“ , uz neku od opcija iz ponudjenog socialnog programa, napustile fabričke hale, nastavili su protest, pošto im zahtevi, kako navode, uprkos obećanjima nadležnih, nisu ispunjeni. Naprotiv, pobunjeni radnici Kamiona smatraju da ih je Vlada Srbije nedavno ponovo, po drugi put za minulih godinu dana – prevarila podnošenjem inicijative za pokretanje predstečajnog postupka u Zastavi kamioni, iako je, tvrde, sa nadležnima u Ministarstvu privrede prethodno bio postignut načelni dogovor koji je, tvrde, bio na tragu rešavanja postavljenih zahteva.
Nekadašnji radnici Kamiona zato su se juče, nakon gotovo dvomesečne pauze, iznova okupili na centralnom kragujevačkom Trgu „kod Krsta“, odakle su Vladi Srbije poručili da ne odustaju od svojih zahteva. Zahteve vezane za isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, koji su odavno dostavljeni Minitarstvu privrede i premijerki Ani Brnabić, juče su prosledili i nadležnima u Ministarstvu za rad i socijalnu politiku.
-Bilo je planirano da tokom dana radikalizujemo protest, ali smo od toga odustali iodlučili da se obratimo Ministarstvu rada I socijalne politike. Zakucali smo i na ta vrata, i u sredu bi trebalo da imamo razgovor sa nadležnima u tom ministarstvu. Ako taj sastanak, kako smo obavešteni, bude organizovam, videćemo kakavb će biti odgovor tog ministarstva kad su naši zahtevi u pitanju, s time što mi tražimo da se o ovom problem izjasni i Ministarstvo finansija koje, na kraju, treba da obezbedi novac za isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, kaže bivši sindikalni lider kragujevačkih “kamiondžija” Goran Miletić, koji je i član organizacionog odbora njihovih aktuelnih protesta. Dodaje da će protest nekadašnjih radnika kragujevačke fabrike kamiona biti nastavljen narednog ponedeljka, kada će, ukoliko u medjuvremenu, ne bude pomaka u rešavanju njihovih zahteva, protest “kamiondžija” biti radikalizovn. Na koji način, ostaje da se vidi.
U Organizacionom odboru protesta nekadašnjih radnika Kamiona juče su podsetili javnost da je Ministarstvo privrede , umesto da, na osnovu nedavnog načelnog dogovora sa predstavnicima tog odbora, počne da rešava njihove zahteve, Pivrednom sudu u Kragujevcu podnelo predlog za pokretanje stečaja u Zastavi kamionima. Predstečajni postupak je, tako, već u toku, a prvo ročište, na kojem će stečaj u Kamionima i zvanično biti pokrenut, u Privrednom sudu u Kragujevcu je zakazano za 11. septembar, tačno u podne. Kako je fabrika kamiona u više nego nezavidnoj finansijskoj situaciji, to je sasvim izvesno da će stečaj biti i pokrenut, te da će time ostvarivanje prava bivših radnika na isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, najozbiljnije biti dovedena u pitanje.
Poslovodstvu Kamiona nedavno je saopštilo da je preostala imovina fabrike procenjena na oko devet miliona evra. Medjutim, imovina u vrednosti od oko pet milona evra je pod hipotekama banaka, dok je najveći deo ostatka „premet potraživanja na osnovu sudskih presuda i izvršnih rešenja upravo za naplatu zaostalih plata radnika“. Nevolja po radnike, koji imaju sudska rešenja o naplati zaostalih zarada, nalazi se u činjenici da ta potraživanja mogu da naplate do pokretanja stečaja, koji će biti otvoren već 11. septembra..Nakon toga će morati da čekaju naplatu iz stečajne mase, iz koje se po pravilu najpre ispaćuju najveći poverioci, dok radnici najčešće ostaju „kratkih rukava“.
Pokretanje stečaja u Kamionima znači i da Vlada neće da podržavi tu fabriku, što su bivše „kamiondžije“ tražile, kako bi na taj način ispunila njihove zahteve. Vlada, uvodjenjem stečaja, odustaje i od realizacije Protokola iz 2008. , koji je tadašnja republička vlast, nakon dolaska Fijata u Kragujevac, potpisala sa reprezentativnim sindikatima Grupe Zastava vozila, i kojim je, pored ostalog, bilo predvidjeno materijalno – socijalno zbrinjavanje radnika Zastavinih fabrika do rešenja njihovog vlasničkog statusa. Aktuelna Vlada je imala obavezu da poštuje taj protokol jer su, posle 2008. u dva navrata, 2014.i 2015. usvajani i njegovi aneksi, koje je potpisivao tadašnji premijer Aleksandar Vučić.
-Predlogom za pokretanje stečaja, Vlada i Ministarstvo privrede ponovo su prevarili radnike Zastave kamioni. Prvi put su to učinili prošle godine kad su u pogonima naše fabrike, bez valjanog pravnog osnova, formirali preduzeće Zastava terenska vozila, odnosno Zastava TERVO, koje na našoj opremi proizvodi vojna vozila. Drugi put to čine sada, inicijativom za pokretamje stečaja, iako smo nadležnima u Ministarstvu privrede već predočili da je to varijanta kojom će mnogi bivši radnici da ostanu bez zaostalih zarada, kaže Miletić.
Napominje da država samo bivšim radnicima Kamiona, na ime zaostalih zarada i nepovezanog radnog staža, duguje više stotina miliona dinara. Oko 300 radnika od fabrike, na ime neisplaćenih zarada, navodi, potražuje oko 80 miliona dinara, dok se pojedincima duguje izmedju 150.000 i million dinara, u zavisnosti od toga koliko im zarada nije isplaćeno u vreme dok su radili . Za povezivanje radnog staža, odnosno za uplatu doprinosa za penzijsko invalidsko osiguranje bivšim radnicima Kamiona, država bi, prema nešto slobodnijoj proceni, navodi Miletić, morala da izdvoji barem još nekoliko stotina duguje miliona dinara.
Pobunjeni radnici Zastave kamioni,podsetimo, deo su armije od najmanje 20.000 prekobrojnih trudbenika iz ostalih fabrika Grupe Zastava vozila , ali i iz Goše u Smederevskoj Palanci, te kruševačkog “14. Oktobra”, Prve petoletke iz Trstenika, niške Mašinske industrije, Magnohroma iz Kraljeva i drugih propalih giganata srpske industrije, koji su, mahom u prvoj polovini ove decenije ostali bez posla, uz otpremnine iz socijanog programa, i kojima se duguju zaostale zarade dok im radni stažnije povezan, te mnogi od njih nisu mogli da ostvare ni pravo na penziju.