Dr Dragan Delić o odlasku i povratku lekara iz inostranstva

Komentar Politika

Poslednjih nedelja zatrpani smo pompeznim marketinškim aktivnostima ministra zdravlja, profesora Zlatibora Lončara i predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića o značajnom povratku naših zdravstvenih radnika iz inostranstva. Očito neusaglašeni u svom ushićenju, predsednik tvrdi da će se do kraja nedelje vratiti  „53 fantastičnih lekara“, dok ministar zdravlja da se „vratilo 40 zdravstvenih radnika“. Prihvatam činjenicu, da posle epidemije pogrešnih odluka u zdravstvenom sistemu Srbije poslednje tri decenije, svaki pomak u pozitivnom smeru, makar i simboličnog značaja, treba istaći i pohvaliti. Iskreno upućujem toplu dobrodošlicu mojim koleginicama i kolegama. Međutim, ne prihvatam da falsifikatori realnosti, jednostranim i površnim sagledavanjem problema, kao svojevrsnim anestetikom, dovode građane u relaksirajuću zabludu. U cilju realnog sagledavanja dometa i značaja ovog vraćanja u zemlju, bez želje za minimiziranjem kvaliteta novopridošlih kolega, ističem da u Srbiji ima 38. 000 lekara sa licencom, a da u javnom (državnom) zdravstvenom sistemu radi preko 21. 300 lekara, i on se nije značajno menjao poslednjih deset godina.

Sve se ovo dešava kada Srbija nema zvaničnu strategiju  planiranja i razvoja kadrova u zdravstvenom sistemu, odnosno ne postoji usvojena strateška i operativna kadrovska politika.

Posle ove zavodljive iluzije o značajanom i kontinuiranom vraćanju lekara iz inostranstva, naoružanih znanjem i iskustvom, ostaju brojne skrivene istine koje zahtevaju svestranu analizu i radikalne promene:

1) Koliko je mladih lekara i specijalista otišlo u inostranstvo poslednjih deset godina? Na osnovu izdatih Sertifikata (o dobrom glasu)  Lekarske komore Srbije, pretpostavka je da se  radi o više hiljada lekara. Povratak lekara se, nažalost, izražava u promilima.

2) Da li se lekari vraćaju u Srbiju zato što su ovde bolji uslovi rada, kvalitetnija edukacija ili veća plata, ili su razlozi lične i porodične prirode – gubitak posla, nesnalaženje, nostalgija, bolest roditelja, školovanje dece, dovoljno zarađenog novca, blizina penzije itd. Svi razlozi su razumljivi i prihvatljivi i oni su uvek bili prisutni. Međutim, aktuelna vlast mora da zna, da kada hiljade lekara ode van zemlje, da će se većina, kad-tad, vratiti u svoju zemlju, iz brojnih razloga ( najčešće uživanje u penziji) i da od toga ne treba praviti paradu, sabirati političke poene i organizovati svečane prijeme sa TV kamerama i decom povratnika  u naručju. To je onda populizam i marketing, a ne promišljena kadrovska politika.

3) Da li je neko izračunao koliko smo stotine miliona evra, ili više, poklonili bogatim zemljama? Naime, studiranje samo jednog studenta medicine košta ovu državu 58. 000 evra, bez pratećih troškova. Specijalizacija, najčešće, traje četiri ili pet godina, a uža specijalizacija još dve godine. Trenutno u zdravstvenom sistemu Srbije radi 62 odsto specijalista, dok je 18 odsto na specijalizaciji. Naši lekari važe za odlične lekare, sa dobrim teoretskim znanjem i usvojenim veštinama, respektibilnim iskustvom i saradljivošću, te se brzo uklapaju u druge zdravstvene sisteme i socijalni milje. Ovo mi je svojevremeno potvrdila Nemačka komora lekara uz zahvalnost što „dozvoljavamo“ da takvi lekari dođu kod njih.

3) Koliko je odličnih lekara, pa i profesora, proteklih godina otišlo iz javnog (državnog) zdravstva u privatnu praksu, farmaceutske kuće  ili u agencije za izvođenje kliničkih studija (CRO)?

4) Koji su razlozi za masovni odlazak lekara iz javnog zdravstva: male plate, nekvalitetna organizacija rada i rukovođenja, velika opterećenost i „sindrom sagorevanje“ na poslu, loši međuljudski odnosi, nepostojanje  jasnih kriterijuma za usavršavanje i napredovanje, politizacija zdravstva itd? Šta planira Ministarstvo zdravlja da ove probleme ublaži ili reši?

5) Iz kojih sredina lekari najčešće odlaze? Da li Ministarstvo zdravlja ima jasan plan kako da koriguje neravnomernu distribuciju lekara sa sledstvenim negativnostima koje iza toga slede? Na primer, u Nišavskoj oblasti ima 467 lekara na 100. 000 stanovnika, a u Sremskoj samo 205.

6) Da li Ministarstvo zdravlja ima plan kako da poveća prosečan broj lekara na 100. 000 stanovnika, sa sadašnjih 322 na evropski prosek od 362 lekara?  Da li je Ministarstvu poznato da 27 odsto lekara ima preko 55 godina, u Jablaničkoj oblasti čak 42 odsto; u zdravstvenom sistemu je 68 odsto koleginica koje, inače, ranije odlaze u penziju. Šta planira Ministarstvo zdravlja da blagovremeno pripremi zdravstveni sistem, kadrovski i organizaciono, za veliku generacijsku smenu?

7) Kada će biti definisana upisna politika za svih pet medicinskih fakulteta u Srbiji za desetogodišnji period (Nacionalni plan školovanja kadrova zdravstvene struke), uz dobro poznavanje i praćenje stanja na tržištu rada kod nas i u svetu. Samo Medicinski fakultet u Beogradu, na godišnjem nivou, odškoluje oko 500 doktora medicine. Gde će se oni zaposliti? Zašto država samo finansira broj upisanih studenata, a ne kvalitet nastave i osposobljenost mladih lekara?

8) Da li prekoredni prijem „53 fantastičnih lekara“ iz inostranstva, samo na osnovu jednog kriterijuma, donosi i neke etičke probleme? Lekarska profesija nije deficitarna u Srbiji i brojni lekari godinama čekaju na zaposlenje ( obično, oko 1.300 na birou rada) ili na odobravanje specijalizacije. Da li tim lekarima treba predložiti odlazak u inostranstvo, kao zaobilazni put za zaposlenje u svojoj zemlji?

9) Kada će „Odluka o zabrani zasnivanja radnog odnosa radi popunjavanja slobodnih radnih mesta kod korisnika javnih sredstava“ iz 2013. godine i „Uredbe o postupku za pribavljanje saglanosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje kod korisnika javnih sredstava“ iz 2014. godine, biti ukinute ? One su drastično ugrozile plansku i promišljenu politiku u oblasti humanih resursa i, na duže staze, dovele u pitanje funkcionisanje i razvoj zdravstvenog sistema Srbije. Ove zakonske odluke su, između ostalog, ubrzale i povećale odlazak najboljih diplomiranih studenata medicine, jednosmernom ulicom, u druge zemlje. Oni koji su ostali, mogli su da se suoče sa elementima korupcije pri zapošljavanju i naglašenim partijskim kadriranjem.

Ostaje nejasno zašto hronično, kao ponavljači, o ozbiljnim stvarima kao što je kadrovska politika u zdravstvenom sistemu Srbije, donosimo nestručne, neozbiljne, ishitrine, kratkovide i etički problematične odluke. Naš narod lepo kaže:“ Lako je kamen u Dunav baciti, ali ga je mučno izvaditi“.

Generalno gledano, kadrovska politika mora biti planska, dugoročna, promišljena, sveobuhvatna, razvojna i etički utemeljena. Pre toga, ljudski resursi moraju biti analitički sagledani na republičkom, regionalnom i opštinskom nivou, i u vremenu koje dolazi. Stručno utemeljena  kadrovska politika sa  adekvatnim/stimulativnim vrednovanjem rada i rezultata rada, sve do odlaska u penziju, treba da dovede  do minimalnog odlaska lekara u inostranstvo. Naravno, vremenski omeđenu edukaciju lekara i sticanje novih veština u vodećim svetskim centrima, treba planski stimulisati i materijalno pomagati, kao što su to radili naši preci u 19. i 20. veku“.

Autor je narodni poslanik i predsednik Odbora za zdravstvo Srbija centra
Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.