Dostavljači u Srbiji koji rade za velike korporacije imaju priliku da ostvare pristojnu i redovnu zaradu. Ali, suočeni su i sa brojnim problemima poput izostanka plaćenog godišnjeg odmora, bolovanja i porodiljskog odsustva.
Tri kompanije koje dominiraju na srpskom tržištu u ovom polju jesu Volt, Glovo i Mister D. Posluju širom Srbije – Glovo u 30 gradova, dok Volt posluje u 27, a Mister D u devet.
Iz kompanije Volt za Glas Šumadije navode da pet godina posluju na tržištu Srbije i da su omogućili velikom broju zainteresovanih strana da preko njihove aplikacije ponude proizvode i usluge.
Mister D i Glovo do trenutka objavljivanja ovog teksta nisu odgovorili na naša pitanja.
„Sigurnost zaposlenja dostavljača ne postoji”
Dostavljači su jedna od najzastupljenijih grupacija platformskih radnika u Srbiji.
Iz Volta su za Glas Šumadije objasnili kako izgleda proces prijema novih dostavljača, kao i način rada.
- Angažman dostavljača zavisi od njih samih. Kada i koliko žele da rade, pod kojim vremenskim uslovima i u kojim vremenskim intervalima, koju vrstu porudžbine žele da preuzmu od čega će svakako zavisiti i kolika će biti njihova ostvarena naknada, pojašnjavaju iz te kompanije.
Kada je reč o radno-pravnom statusu, dostavljači nemaju sigurnost, o čemu je svedočio predsednik Centra za dostojanstven rad i naučni saradnik na Institutu za radno pravo Mario Reljanović, koji je govorio za Jut Vajbs.
- Sigurnost zaposlenja dostavljača ne postoji. Ugovori koje dostavljači zaključuju sa platformama su raznovrsni, ali nijedan od njih ne pruža zaštitu od trenutnog otkazivanja. U tom slučaju oni ne mogu da ostvare neka od osnovnih prava koja bi trebalo da imaju prema međunarodnim standardima, kao što su otkazni rok, otpremnina, mogućnost sudskog preispitivanja otkaza u radnom sporu. Radnici koji su angažovani putem agencija za privremeno zapošljavanje su u nešto boljem položaju, ali zbog specifičnih nedostataka u uređenju agencijskog zapošljavanja ni njihov položaj nije mnogo unapređen. Ista je situacija ako govorimo o sigurnosti uslova rada, pre svega zarade. Uslovi isplate naknade dostavljačima se menjaju često, a trenutno – koliko je meni poznato – samo jedna platforma poštuje pravo na minimalnu garantovanu zaradu, bez obzira na ostvareni broj dostava, objašnjava Reljanović.
O nepostojanju ugovora o radu s Voltom svedoči i dostavljač V. A, koji je bio sagovornik Glasa Šumadije.
- Niko od dostavljača nema nikakav ugovor sa Voltom. Svi radimo preko nekih firmi, ali sa Voltom ništa. Tako je, Volt oprao ruke od bilo kakve odgovornosti.
Iz pomenute kompanije su objasnili da dostavljači nisu njihovi zaposleni i da su upoznati s naknadom koju mogu ostvariti za određenu porudžbinu.
- Svaka dostava je jedinstvena, transparenta i naši partneri dostavljači, koji nisu naši zaposleni, unapred pre samog prihvatanja ponude imaju uvid u naknadu za konkretnu porudžbinu, rekli su iz Volta.
Dostavljači Volta su bili zadovoljni zaradom, ali je niz promena na platformi izazvalo njihovo nezadovoljstvo koje eskaliralo u aprilu 2023. kada su organizovali protest na Trgu republike u Beogradu.
Inicijalna kapisla za organizaciju protesta bila je smanjenje osnovice za isporuku sa 200 na 180 dinara.
O smanjenju zarade je govorio V.A. koji je dostavljač Volta duže od tri godine.
- Zarada u Voltu je recimo 2021. bila super, 250 dinara je osnovica za bilo koju vožnju koja je do 1.5 kilometara. Što je dalje to je bolje jer je svaki naredni kilometar 80 dinara, kaže V.A.
V.A. kaže da je ranije bilo moguće zaraditi 250.000 dinara mesečno za deset sati rada dnevno, a sada je za taj iznos neophodno raditi 14 sati. Kao glavnu pogodnost ističe fleksibilno radno vreme.
Ima li političke volje da se uredi pravno pitanje dostavljača?
Pravni ekspert Reljanović je za Jut vajbs rekao da postoje modeli kako se mogu urediti problemi platformskih radnika, ali da u Srbiji trenutno ne postoji volja za to.
- Već desetak godina, u pojedinim zemljama Evropske unije i duže, širom sveta traju procesi koji su usmereni na poboljšanje statusa dostavljača preko platformi. Postignuto je dosta toga, a u Evropskoj uniji će uskoro položaj ovih radnika biti detaljno regulisan i posebnom direktivom. Ukoliko bude usvojen trenutno aktuelan tekst predloga ove direktive, položaj dostavljača će biti daleko povoljniji nego što je to trenutno slučaj i biće relativno uniformisano regulisan u svim zemljama Evropske unije. Ništa od ovih procesa ne postoji u Srbiji, niti je izražena bilo kakva volja da se izvrši harmonizacija sa dosadašnjim rešenjima, iako smo na to obavezani Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju, kao i Akcionim planom za poglavlje 19 koji je istekao, a da nije primenjeno gotovo nijedno od planiranih normativnih rešenja usklađivanja, kaže Reljanović.
Primetno je trenutno nezadovoljstvo dostavljača o čemu govori V.A.
- Rado cu otići iz Volta, više nije dobro. Nema para kako je bilo ranije, nikakvi uslovi i nikakva sigurnost, ogorčeno komentariše, naš sagovornik.