Nakon jednonedeljog zastoja, u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija sutra (utorak) će biti nastavljena ovogodišnja proizvodnja svih verzija modela „500L“. Prošlog meseca, podsetimo, u kragujevačkom Fijatu je za devet radnih dana, preciznije od 16. do 29. januara, proizvedeno nešto manje od 3.700 gotovih automobila. Kako će, prema važećem planu, u ovom mesecu, usled uskladjivanja proizvodnje sa sve manjim zahtevima tržišta, u FCA Srbija biti osam radnih dana, to će iz fabričkih pogona, do kraja februara, da izadje oko 3.300 vozila, odnosno gotovo tri puta manje od uobičajene mesečne proizvodnje, kad proizvodne i montažne trake rade bez zastoja.
U narednom i ostalim mesecima do sredine godine, u FCA Srbija će biti po desetak radnih dana, što, s obzirom da dnevno sa montažnih traka silazi po 410 gotovih vozila, znači da će, od marta do kraja juna, u kragujevačkoj fabrici da bude proizvedeno do 13.000 automobila. Uz oko 7.000 vozila proizvedenih u januaru i februaru, iz fabričkih pogona FCA Srbija u prvoj polovini godine će izaći do 20.000 automobila.
Zbog sasvim izglednog nastavka uskladjivanja rada proizvodnih traka sa zahtevima tržišta, te tradicionalnog tronedeljnog avgustovskog kolektivnog godišnjeg odmora u svim Fijatovim fabrikama širom sveta, kao i uobičajeno slabije potražnje za automobilima u novembru i decembru, realno je očekovati,smatraju upućeni, da će u drugoj godini u kragujevačkoj fabrici da bude proizvedeno manje od 20.000 vozila. Koliko manje, ostaje da se vidi. Ono što je, medjutim, s tim u vezi gotovo izvesno, jeste da će u 2019. godišnja proizvodnja u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu da padne ispod 40.000 automobila, što je, opet, tri puta manje od ostvarene proizvodnje u 2013. godini, kad je FCA Srbija zabeležila rekordni devizni prihod koji je „težio“ više od 1,5 milijardi evra.
Brojni domaći mediji minulih dana preneli su informaciju da će u kragujevačkom Fijatu od danas, uporedo sa nastavkom ovogodišnje produkcije modela „500L“, da startuju i pripreme za proizvodnju automobila na električni pogon, a koji bi iz pogona trebalo da počne da izlazi već do kraja godine, što je, smatraju predstavnici zaposlenih u FCA Srbija i upućena javnost , ništa više no – besmislica.Ono što je, kad je proizvodnja električnog automobila u Fijatu u pitanju, tačno, jeste da će proizvodnja vozila na elektr ični pogon u italijanskoj kompaniji zaista uskoro da počne,ali ne u Kragujevcu, već u Fijatovoj fabrici Mirafjori, u Torinu.
Pripreme za proizvodnju elektromobila u Mirafjoriju , naime, već su počele, i to početkom godine, kada je više hiljada zaposlenih poslato na jednogodišnji plaćeni odmor. Proizvodnja prvog Fijatovog automobila na električni pogon, u Torinu treba da startuje početkom naredne godine. Kragujevac, u tom pogledu, još nije ni na listi čekanja.
Piše: Zoran Radovanović