Kompanija Fijat Krajsler automobili Serbija nije više, kao što je Glas Šumadije, nedavno i najavio, najveći srpski izvoznik. Prema podacima Ministarstva finansija, naime, čelik je kao izvozni srpski proizvod, u 2018., pretekao plasman kragujevačkih automobila na svetskim tržištima. Srbija je, od januara do kraja decembra 2018., kako pokazuje studija makroekonomskih kretanja Ministarstva finansija, u svet izvezla čelik proizveden u Železari iz Smedereva, u vlasništvu kineske HBIS grupe, u vrednosti od 749,5 miliona evra, dok je prošlogodišnji plasman kragujevačkog Fijata na inostranim tržištima “težio” oko 714 miliona evra, što je za više od 100 miliona evra manje i od vrednosti izvoza FCA Srbija u prethodnoj 2018. godini.
Kragujevačka fabrika na poziciji najvećeg srpskog izvoza bila je, podsetimo, gotovo sedam godina, odnosno od 2013. do kraja novembra prošle godine. Pre sedam godina, preciznije 2013., plasman kragujevačkog Fijata na evrospkim i severnoameričkim tržiština vredeo je iznad 1,5 milijradi dolara, i činio je desetinu ukupnog srpskog izvoza u toj godini. Izvoz Fijata je potom, zbog smanjenja tražnje za modelom “500L, pre svega na američkom tržištu, padao iz godine u godinu, da bi u 2018., prvi put pao ispod milijardu dolara. U 2018. Kragujevački Fijat je, prema nešto slobodnijoj proceni, kupcima u inostrantsvu prodao vozila u vrednosti od oko 850 miliona dolara. Nije pomoglo ni to što je u maju te godine startovala proizvodnja redizajniranog modela “500L”, kojim je (redizajnom), prema oficijelnoj informaciji, promenjeno čak 40 odsto pozicija na šumadijskom “velikom fići”.
Ono što je, s ovim u vezi, sasvim izvesno, jeste da kragujevački Fijat ove godine neće moći da se vrati na čelo liste najvećih srpskih izvoznika. Naprotiv, ta pozicija će i ove godine, opet sasvim izvesno, da pripadne smederevskoj Železari, a u kragujevačkoj fabrici bi mogli da budu zadovoljni ako FCA Srbija do kraja 2019., s obzirom na predvidjeni obim godišnje proizvodnje od jedva 40.000 automobila (ako bude i toliko), uspe da zadrži i drugo mesto na listi najvećih domaćih izvoznika.
Već dogodine, medjutim, Fijat bi, ukoliko u Kragujevcu, kako se najavljuje iz kooperantskih kompanija, 2020. startuje proizvodnja još jednog ili novog modela automobila čime bi, najvećim delom, bili upošljeni do sada instalirani fabrički kapaciteti , mogao da se vrati na mesto najvećegh izvoznika u Srbiji. Da li će tako, biti, ostaje de se vidi.
Piše: Zoran Radovanović
Srbijaje u svet u 2018. izvezla čelika u vrednosti 749,5 miliona evra, dok je izvoz Fijatovih automobila iznosio 714,1 milion evra. Na trećem mestu je NIS sa 465 miliona evra. Četvrti je Tigar tajers iz Pirota, koji je u svet poslao automobilske gume i druge proizvode sa ukupnom vrednošću 388,9 miliona evra. Peta je kompanija Robert Boš čiji se izvoz meri sa 241,5 miliona evra.
Šesta je Petrohemija sa 213,7 miliona, a za njom slede Tetra Pak (208,5), Grundfos Srbija iz Inđije sa (203,6), RTB Bor (181,1), Jura (180,8), Hemofarm (175, 9).
Tokom 2018. godine izvoz iz smederevske železare bio je veći 39,6 odsto nego 2017. godine. Odnosno, izvezli su više robe za čak 212,7 miliona evra.
Najveći spoljnotrgovinski partneri su Nemačka i Italija na koje otpada 24,6 odsto ukupnog izvoza. Od januara do novembra 2018. izvoz u EU povećao se za 940 miliona evra.