DA LI FIJAT OSTAJE U KRAGUJEVCU?

Društvo Komentar

Do isteka desetogodišnjeg poslovnog aranžmana države Srbije i Fijata kojim je, koncem sada već podaleke 2008., u Srbiji, odnosno Kragujevcu registrovana nova fabrika za proizvodnju putničkih vozila, kompanija  Fijat automobili Srbija (od pre koju godinu Fijat Krajsler automobili Srbija), ostalo je još nekih pola godine., a domaća javnost i, što je još gore, zaposleni u kragujevačkoj fabrici I dalje ne znaju apsolutno ništa o tome kakva će biti dalja sudbina tog zajedničko-srpskog italijanskog polovnog poduhvata.

Ugovor  Fijata i države Srbije o formiranju zajedničke kompanije za proizvodnju automobila, sa sedištem u Kragujevcu, ističe naime, u septembru ove godine, a srpski zvaničnici, predsednik Aleksandar Vučić i premijeka  Ana Brnabić, pre svih, kao i čelnici  Fijata  i Grupacije  Fijat Krajslerautomobili i dalje “mudro ćute” o budućnosti  kragujevačke fabrike. Domaćoj javnosti i zaposlenima u Fijatovoj fabrici ostaje da, narodski rečeno  “gledaju u bob”; to jest špekulišu, nagadjaju  i strahuju da li će  Fijat da ostane, ili će, pak,  već do kraja godine da ode i ugasi nekoliko hiljada radnih mesta u šumadijskoj prestonici.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić još 25. maja prošle godine, upravo u kompaniji Fijat Krajsler automobili  Srbija, javno je najavio da će pregovori o novom modelu u Kragujevcu, a time i budućnosti  kragujevačke fabrike automobila, sa menadžmentfom  Fijata da počnu u oktobru 2017. Oktobar je, medjutim, odavno prošao, a javnost i kragujevački radnici još uvek ne znaju da li pregovori sa menadžmentom zaista počelil, kako je to Vučić najavio, ili da se radi o još jednom neispunjenom obećanju predsednika Sebije. Više je, reklo bi se, no izvesno da je ovo drugo po sredi.

Premijerka Ana Brnabić koja je, sredinom prošle godine, nakon tronedeljnog  štrajka zaposlenih u  Fijatu posredovala u pregovorima izmedju Sindikata i menadžmenta kompanije, predstavnicima kragujevačkih “automobildžija, zabrinutim za budućnost fabrike, krajem prošle godine je rekla da se ona zalaže za ostanak Fijata u  Srbiji, Što je, u supštini, dobro, ali praktično ne znači ništa, pošto su njeni sagovornici očekivali da ih obavesti kad će država da počne pregovore sa Fijatom o novom ugovoru.

Bolji poznavaoci ove problematike osnovano pretpostaljaju da će Fijat u Srbiji I Kragujevcu  da ostane još barem nekoliko decenija. Tim pre što je u fabriku u Kragujevcu, koja je i dalje jedna od najmoderninijih u okviru Grupacije Fijat Krajsler aut omobili (FCA), do sada investoirano više od 1,3 milijarde evra, zatim što je oprema u najskupljim pogonima (Preseraj I Lakirnica) faktički nepreseljiva i što su uslovi (bagatelno jeftina, a solidno obučena  radna snaga, cene energenata dobar geografski položaj Srbije) i povlastice (neplaćanje poreza i doprinosa, subvencije i drugo) koje ovde ima više nego povoljni.

U prilog očekivanjima da Fijat ostaje ovde ide i činjenica da su Sindikat i menadžment  kompanije  Fijat Krajsler automobili  Srbija, krajem 2017., potpisali novi kolektivni ugovor, sa rokom trajanja od tri godine, kojim će, u tom periodu, da budu regulisani prava i obaveze zaposlenih u kragujevačkoj fabrici. Signala te vrste ima još, ali, ipak, ne i zvanične potvrde da li Fijat zaista ostaje ovde? Zašto je to tako, pitanje je, pre svega, za zvaničnike države Srbije koji bi, kao predstavnici suvlasnika kragujevačke fabrike, već morali da znaju kakva je budućnost najvećeg domaćeg izvoznika. Ako ni zbog čega drugog, a ono zbog onih nekoliko hiljada radnika i članova njihovih porodica čija egzistencija zavoisi od proizvodnje automobila u Kragujevcu.

Zoran Radovanović

Tagovi:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.