Pored drugog dela zarade za novembar i akontacije za decembar, zaposleni u kragujevačkom Fijat Krajsleru sutra (petak) , kako su obavešteni, treba da prime i 13. ovogodišnju platu. Ali, ne svi, pošto, prema Fijatovom prvilniku, pravo na 13. platu, u iznosu od 90 odsto od osnovne plate (32.638 dinara, bez minulog rada i nadoknada za topli obrok i prevoz ), što je nekih 29.000 dinara, imaju zaposleni koji su tokom godine odsustvovali do četiri sata sa posla.
Radnici koji su s posla odsustvovali od četiri sata do tri dana primiće tek 30 odsto 13. plate, dok će oni koji su izvan fabrike tokom godIne proveli više od tri dana sutra kućama da ponesu deo zarade za novembar i akontaciju za decembar i deset posto od 13. plate, to jest od „Božićnog bonusa“, kako ovu isplatu zovu u mendažmentu Fijat Krajslera. Zaposleni koji su ove godine bili više od tri puta na bolovanju, sutra od 13. plate neće da dobiju – ništa. U fabrici kažu da Fijat Krajsler na ovaj način pokušava da se bori protiv lažnih bolovanja.
Inače, prema fabričkom Kolektivnom ugovoru, ali i pravilu koje važi u svim fabrikama Fijat Krajslera širom sveta, 13.plata isplaćuje se pod uslovom da je konkretna fabrika u godini u kojoj radnicima deli „Božićnicu“ – poslovala pozitivno. Naši sagovornici u kragujevačkom Fijat Krajsleru tvrde da je ta fabrika i ove godine, bez obzira što je proizvela tek do 40.000 gotovih automobila, poslovala pozoitivno,i to ne samo zahvaljući subvenicijama i benefitima koje dobija od države.
Za razliku od italijanskih fabrika Fijata, u kojima zarade zaposlenih čine od 25 do 30 odsto ukupnih troškova poslovanja, u Kragujevcu su ti troškovi čak desetostruko manji. U kragujevačkom Fijat Krajsleru, naime, plate zaposlenih u ukupnim troškovima poslovanja učestvuju tek sa dva do tri odsto, tim pre što država i dalje plaća doprinose na plate šumadijskih „automobildžija“. S druge strane, troškovi matareijala i delova za ugradnju u automobile čine čak 87 odsto ukupnih troškova proizvodnje u fabrici u Kragujevcu. Kako se u 2019. radilo tek stotinak od 220 do 230 uobičajenih radnih dana, i kako je, posledično, proizvodnja bila ubedljivo najmanja od kako iz pogona izlaze automobili modela „500L“ (od jula 2012.) , to su i troškovi materijala, odnosno proizvodnje, pojašnjavaju naši sagovornici, bili najmanji do sada. Otuda je i ovogodišnje poslovanje fabrike, tvrde, sasvim izvesno – pozitivno.
Inače, prema poslednjoji nformaciji, zaposleni u šumadijskom Fijat Krajsleru koji su od početka meseca što na kolektivno odmoru, što na novom plaćenom odustvu, u fabriku se vraćaju 14. janaura, kada, kako im je najavljeno, počinje proizvodnja automobila u 2020. godini.U prvoj polovini naredne godine biće,kao štosmo već i nagoveštavali, oko 60 radnih dana, po desetak u svakom mesecu od januara do kraja juna. Nako toga, zaposleni bi, kako se sve glasnije špekuliše,mogli da budu poslati na duže plaćeno odsustvo,kako bi, u drugoj polovini 2020.,startovale pripreme za proizvodnju novog ili još jednog modela automobila. Pominje se i izgradnja novih hala u fabričkom krugu Fijat Krajslera na nekadašnjem kragujevačkom Abisinijskom polju.