Ministarstvo privrede podnelo predlog za pokretanje stečaja u Zastavi kamionima
Vlada Srbije, ako je suditi prema poslednjim oficijelnim informacijama , upravo je, i to, kako oni tvrde, ponovo, po drugi put za godinu dana prevarila bivše radnike Zastave kamiona koji, podsetimo, već nedeljama unazad traže isplatu zaostalih zarada i drugih prinadležnosti, te povezivanje radnog staža za period od 2010. do početka 2016., kad su i poslednje „kamiondžije“ napustile proizvodne pogone kragujevačke fabrike.
Ministarstvo privrede je, naime, umesto da, na osnovu nedavnog načelnog dogovora sa predstavnicima „kamindžija, počne da rešava njihove zahteve, Pivrednom sudu u Kragujevcu podnelo predlog za pokretanje stečaja u Zastavi kamionima. Predstečajni postupak je, tako, već u toku, a prvo ročište, na kojem će stečaj u Kamionima i zvanično biti pokrenut, u Privrednom sudu je zakazano za 11. septembar, tačno u podne. Kako je fabrika kamiona u više nego nezavidnoj finansijskoj situaciji, to je sasvim izvesno da će stečaj biti i pokrenut, te da će time ostvarivanje prava bivših radnika na isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, najozbiljnije biti dovedena u pitanje.
U poslovodstvu Kamiona za „Novine kragujevačke“ rekli su da je imovina fabrike procenjena na oko devet miliona evra. Medjutim, imovina u vrednosti od oko pet milona evra je pod hipotekama banaka, dok je najveći deo ostatka „premet potraživanja na osnovu sudskih presuda i izvršnih rešenja upravo za naplatu zaostalih plata radnika“. Nevolja po radnike, koji imaju sudska rešenja o naplati zaostalih zarada, nalazi se u činjenici da ta potraživanja mogu da naplate do pokretanja stečaja, koji će biti otvoren već 11. septembra..Nakon toga će morati da čekaju naplatu iz stečajne mase, iz koje se po pravilu najpre ispaćuju najveći poverioci, dok radnici najčešće ostaju „kratkih rukava“.
Pokretanje stečaja u Kamionima znači i da Vlada neće da podržavi tu fabriku, što su bivše „kamiondžije“ tražile, kako bi na taj način ispunila njihove zahteve. Vlada, uvodjenjem stečaja, odustaje i od realizacije Protokola iz 2008. , koji je tadašnja republička vlast, nakon dolaska Fijata u Kragujevac, potpisala sa reprezentativnim sindikatima Grupe Zastava vozila, i kojim je, pored ostalog, bilo predvidjeno materijalno – socijalno zbrinjavanje radnika Zastavinih fabrika do rešenja njihovog vlasničkog statusa. Aktuelna Vlada je imala obavezu da poštuje taj protokol jer su, posle 2008. u dva navrata, 2014.i 2015. usvajani i njegovi aneksi, koje je potpisivao tadašnji premijer Aleksandar Vučić.
-Predlogom za pokretanje stečaja, Vlada i Ministarstvo privrede ponovo su prevarili radnike Zastave kamioni. Prvi put su to učinili prošle godine kad su u pogonima naše fabrike, bez valjanog pravnog sonova, formirali preduzeće Zastava terenska vozila, odnosno Zastava TERVO, koje na našoj opremi proizvodi vojna vozila. Drugi put to čine sada, inicijativom za pokretamje stečaja, iako smo nadležnima u Ministarstvu privrede već predočili da je to varijanta kojom će mnogi bivši radnici da ostanu bez zaostalih zarada, reko je za Glas Šumadije bivši sindikalni lider kragujevačkih „kamiondžija“ Goran Miletić, koji je i član Organizacionog odbora njihovih poslednjih protesta.
On kaže da država samo bivšim radnicima Kamiona, na ime zaostalih zarada i nepovezanog radnog staža, duguje više od 400 miliona dinara. Uprkos inicijativi za pokretanje stečaja u Zastavi kamionima, bivši radnici te fabrike, prema Miletićevim rečima, nemaju nameru da odustanu od dalje borbe za ostvarivanje prava vezanih za isplatu zaostalih zarada, jubilarnih nagrada i drugih prinadložnosti, kao i od zahteva koji se odnosi na uoplatu doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguanje. Novi talas protesta „kamiondžija“ najverovatnije će početi 3. septembra.
Pobunjeni radnici Zastave kamioni deo su armije od najmanje 20.000 prekobrojnih trudbenika iz ostalih fabrika Grupe Zastava vozila , ali i iz Goše u Smederevskoj Palanci, te kruševačkog “14. Oktobra”, Prve petoletke iz Trstenika, niške Mašinske industrije, Magnohroma iz Kraljeva i drugih propalih giganata srpske industrije, koji su, mahom u prvoj polovini tekuće decenije, uz neku od opcija iu socijalnog progr ama, napustili svoja preduzeća, a da im zarade za vreme dok su još radili nisu ipslaćene sve do sada. Nisu im m uplaćeni ni doprinosi za penzijsko – invalidsko osiguranje, zbog čega mnogi od nji ne mogu da ostave pravo na penziju.
U organizacionom odboru protesa bivši radnika Zastave kamiona kažu i da još uvek ne znaju kakav je stav Vlade Srbije i premijerke Ane Brnabić na javno upozorenje “kamiondija” da se ta fabrika, u poslednje vreme, prema njihovim saznanjima, “bahato razvlači i otudjuje”, dok se njima već godna duguju za neisplaćene zarade,mnogima i uprkos pravosnažnim sudskim rešenjima, niti im se povezuje radni staž.
Kragujevačke “kamiondžije” su tako još pre više od dva meseca upozorili premijerku Brnabić da je država na “krajnje netransparentan način” prošle godine uzela hale i najbolju opremu Zastave kamiona za proizvodnju neborbenih I borbenoh vojnih vozila u novoformiranom preduzeću Zastava TERVO, koje je u ingerenciji Ministarstva odbrane. Upozorili su i premijerku i ostale nadležne da j polovinom Palate “kod Sata”, u kojoj su nekada bili locirani poslovodstvo I deo admimistracije Kamiona,u poslednje vreme gazduju država i kragujevačka gradska uprava, a de se ne zna na kom osnovu je otudjen taj objekat. Na sumnjiv način i po neshvatljivo niskoj ceni, tvrde “kamiondžije”, otudjena je i nekadašnja upravna zgrada Zastava tapacirnice koja je bila u vlasništvu Kamioma. Po sramotno niskoj ceni, navode , prodat je i deo kamionskog programa u Zastavi r ezervnim delovima…
Premijerka Ana Brnabić, ministri privrede i pravde, Goran Knežević i Nela Kuburović, koji su još početkom juna pozvani da reaguju tim povodom, i dalje “mudro ćute”…