- Nova autobuska stanica najavljuje se već sedam godina, ali nikako da počnu radovi, samo je jedan od odgovora u anketi kojom je Glas Šumadije pitao građane – treba li Kragujevcu autobuska stanica?
Većina učesnika ankete ne zna za planove grada gde će ubuduće stajati autobusi međugradskog i međunarodnog saobraćaja, a oni koji znaju čuli su da će se autobuska stanica graditi na mestu nekadašnjeg Zastavinog servisa ili kraj jezera Bubanj. Što je namera od koje ni vlast na čelu sa gradonačelnikom Nikolom Dašićem ne odustaje
Najave da će se graditi nova autobuska stanica na toj lokacijji postale su konkretne u decembru 2015. godine, kada je objavljeno da je grad Kragujevac uzeo zajam od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u iznosu od 15 miliona evra, čija će druga tranša od pet miliona biti namenjena izgradnji novog autobuskog kolodvora. Još konkretnije 2018., kada su kupljeni zgrada i plac nekadašnjeg “Zastava prometa”, sa namerom da se nova stanica baš tu locira.
Član Gradskog veća za komunalne delatnosti Vladimir Maksimović potvrđuje da će autobuska stanica biti građena na lokaciji Zastavinog servisa, ali da kredit EBRD možda i neće biti iskorišćen.
- Prva tranša kredita Evropske banke za obnovu i razvoj podrazumevala je finansiranje rekonstrukcije ulica, nabavku kamiona smećara i kontejnera. Tranša za autobusku stanicu u iznosu od pet miliona evra je samo rezervisana, bez obaveze da bude povučena. Nismo u tom trenutku bili sigurni koliko će izneti investicija, pa nismo hteli ni da se obavezujemo. Nema ni penala, ni rokova, niti obaveze da taj novac povučemo. Platili smo penale za kašnjenje u rekonstrukciji ulica, jer imovinski odnosi nisu bili rešeni.
Član Gradskog veća za komunalnu delatnost smatra da je realno da se stanica gradi, kako kaže, „vanbilansnim finansiranjem“, odnosno „partnerstvom javnog i privatnog“. Jer će, tvrdi, „nakon sedam godina i tri meseca“ investicija da se isplati.
Pre dve godine je, kaže Maksimović, izrađena je „ozbiljna studija“ koju su pripremile konsultantske kuće KPMG i CBR, zajedno sa Saobraćajnim fakultetom u Beogradu, prostora Zastavinog servisa, koja je pokazala da je lokacija isplativa sa svih aspekata
- Nismo napamet došli ni do lokacije, ni do vrednosti. Predstavnici beogradskog Saobraćajnog fakulteta šest meseci su proveli u Kragujevcu, vozili se našim autobusima, brojali putnike, radili projekciju razvoja privrede i stanovništva u narednih 15 godina.
Autobuska stanica će, prema toj studiji, imati četiri perona za dolazak autobusa, 15 odlaznih i isto toliko za pripremno parkiralište. Predviđeni su i komercijalni sadržaji: ugostiteljstvo, pošta, kancelarijski prostor, turističko informativni centar…
Poseban problem u odabiru lokacije predstavljalo je zemljište na kome nisu bili rešeni imovinsko pravni odnosu. U momentu kupovine postojalo je više vlasnika, od Univerzal banke koja je bila poverenik “Zastave prometa”, do Republike Srbije i privatnih vlasnika parcela. Plac i objekti kupljeni su po odluci administracije Radomira Nikolića za 360. miliona dinara, približno tri miliona evra, i to, takođe, kreditnim novcem.
Vladimir Maksimović tvrdi da su sada imovinsko pravni odnosi rešeni postupkom eksproprijacije i u ovom trenutku se „radi na sporazumu o naknadi sa udeličarima u zemljištu“.
- To će vrlo brzo biti rešeno i nema nikakvih prepreka da se realizuje projekat autobuske stanice.
Bivši gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović ranije je rakao da je kupovina Zastavinog servisa „pranje para“ i da to nikada ne može da bude stanica.
Istakao je da je to ne vredi ni trećinu od tri miliona evra, koliko je plaćeno, i da je „neko ušao u neki dil vezano za to“.
- To stoji prazno više od tri godine, a sada se pojavljuju nova sredstva za autobusku stanicu – pet i po miliona evra, rekao je Stevanović.
On smatra da nova autobuska stanica u Kragujevcu „ne treba da košta ništa“ i objasnio da bi, na primer, nekom „ekskluzivnom prodavcu koji napravi pumpu“ moglo da se da mesto na kome će da napravi autobusku stanicu i transportni terminal a da to neće ništa da košta.
U međuvremenu (20. maj) imovinu kragujevačkog prevoznika „Autosaobraćaj“ u stečaju, među kojima je i glavna autobuska stanica, izgrađena sedamdesetih godina prošlog veka sa objektima montažnog tipa, kupila je firma „Janjušević“ iz Priboja za 184,6 miliona dinara. Vlasnike te firme, Vinko Janjušević, za portal Nova.rs rekao je da Kragujevčani nemaju razloga za zabrinutost zbog promene vlasnika i najavio da će nastaviti da pruža sve dosadašnje stanične usluge.
Novi vlasnik autobuske stanice, Vinko Janjušević za Nova.rs je izjavio da stanica nastavlja da radi u uobičajenom režimu, te da građani i prevoznici nemaju razloga za zabrinutost da će doći do promene delatnosti.
- Sve ostaje kao što je i do sada bilo, a svi koji koriste stanične usluge u narednom periodu mogu da očekuju samo unapređenje i bolji kvalitet tih usluga, kratko je rekao Janjušević i zamolio za strpljenje u vezi sa pojedinostima i novinama koje će se dešavati na objektima koji su sada u njegovom vlasništvu.
Da li najava privatnog autoprevoznika koji je kupio imovinu Autosaobraćaja, pa i postojeću autobusku stanicu, znači da će grad u kome su u jednom trenutku autobusi putnike iskrcavali na ulici, sada imati dve autobuske stanice?
- Neće biti dve stanice, kaže član Gradskog veća za komunalnu delatnost Vladimir Maksimović.
Novi rok za gradnju autobuske stanice po meri grada je 2022. godina. Na čemu se temelji optimizam vlasti nije jasno, ukoliko se zna da je gradska uprava u julu 2020. raspisala tender za izradu projekta gradnje nove autobuske stanice i najavila da će kamen temeljac biti postavljen do kraja godine. Konkurs je u međuvremenu obustavljen, a novi još nije raspisan.
1 thoughts on “Autobuska stanica – novi rokovi, stari planovi”