- Godine 2012. kompanija „Fijat“ ponovo je pokrenula proizvodnju automobila u Kragujevcu uz
velika finasijska ulaganja države Srbije. Osam godina nakon toga u fabrici se još uvek proizvodi
isti model automobila (sad već zastareli fijat 500), za koji je interesovanje na tržištu sve slabije.
Rezultat toga je smanjena proizvodnja i otpuštanje 900 od ukupno 3400 radnika, dok su
preostali od marta 2021. na pl aćenom odsustvu. Trenutni obim proizvodnje jeste 15.000 vozila,
samo 5% ukupnih kapaciteta, i samo je pitanje vremena kad će fabrika biti u potpunosti
zatvorena, zaključuje u obraćanju javnosti Inicijativni odbor Akcije progresivne Vojvodine.
Akcija progresivne Vojvodine pita Vladu Republike Srbije, kao manjinskog akcionara koji
raspo laže trećinom vlasništva fabrike, šta je učinila da sačuva industriju automobila u
Kragujevcu i čitavoj Srbiji? Da li je išta preduzela kako bi obezbedila da novi model automobila
kompanije „Fijat“ bude proizveden u našoj zemlji, što se u međuvremenu desil o u Turskoj?
Zašto državni kapital, ako već postoji sporazum o strateškom partnerstvu, nije usmeren za
podršku razvojnih programa auto industrije koji bi na duži rok obezbedili nova radna mesta,
dugoročnu isplativost i nastavak proizvodnje?
- Gašenje fabrike koja je do pre nekoliko godina bila naš najveći izvoznik samo je posledica
činjenice da država Srbija nema industrijsku strategiju. Stotine miliona evra koje se isplaćuju
investitorima iz državnog budžeta kao subvencije po novootvorenom radnom mestu, bez
ikakave analize o ekonomskoj isplativosti, samo su kratkotrajna rešenja jer kad programi
državne podrške isteknu, fabrike obično prestaju da rade.
Akcija progresivne Vojvodine zalaže se za donošenje posebnog programa industrijalizacije
kroz povoljne kredite, subvencije pripremljenog zemljišta i pristup energetskoj infrastrukturi
ekološki odgovornih kompanija. Samo na taj način zaustaviće se odlazak mladih u inostranstvo,
a Srbija će prestati da bude tretirana kao država jeftine radne snage i prljavih tehnologija.